Moje letní raw foodové dobrodružství: Pokusy s avokádem

Kdo chce být jen trochu raw, bez avokáda se neobejde. Sice mi samotné nikdy moc nechutnalo, ale v rámci letního raw dobrodružství považuji za svou povinnost pokusit se s ním skamarádit.

Avokádo mi připadá mdlé a mastné a je takové asi schválně, neboť ho rawfoodisti používají jako máslo. No dobrá, obsahuje taky šíleně moc živin, abych to „superovoce“ jen nepomlouvala. Kde vzít avokádo a nekrást? V mém případě v Albertu. Když má člověk štěstí, sežene jeden plod pod 20 Kč. Což by tak množstevně odpovídalo půlce másla. A někdy taky cenově, když se třeba v Bille rozhodnou máslo napálit a prodávají čtvrt kila za 40 Kč. To pak kupuju pomazánkové. Nebo suché kukuřičné chlebíčky... No nic. Zpátky k raw food.

Nejprve jsem se vrhla na slané experimenty. Vyzkoušela jsem tuhle avokádo oříškovou pomazánku. Vypadalo to docela hezky. Ale moc mě to nenadchlo. Bylo to takové mdlé a mastné...

Potom jsem si umanula vyladit k dokonalosti nebo alespoň poživatelnosti studenou brokolicovou polévku. Některé byly málo rozmixované (je opravdu nutné používat vyšší rychlosti) a bez tuku, dalo dost práce tu syrovou, těžko stravitelnou zeleninu do sebe nasoukat. Na třetí pokus se mi podařilo tvrdou brokolici zušlechtit a konečně avokádo náležitě uplatnit. Inspirovala jsem se zdejší krémovou brokolicovou polévkou a trochu postup upravila.

Recept (dvě porce):

2 šálky kešu mléka (= hrst kešu rozmixovaná se dvěma datlemi a trochou vody)

2 šálky brokolice

1 avokádo (tady jsem brzdila a dala tak ¾)

1 lžíce jarní cibulky

1 stroužek česneku (klidně dva, je to dobré proti upírům)

půlka řapíkatého celeru (nevím, co je půlka, dala jsem 2 řapíky)

1 lžíce olivového oleje (nač? avokádo je mastné a mdlé, nedala jsem)

špetka Himalájské soli (co to je? dala jsem normální)

špetka pepře

parmezán (= hrst kešu, stroužek česneku, sůl – parmezán jsem nedělala)

 

Nejprve jsem udělala kešu mléko, do něho přidala ostatní suroviny a mixovala dohladka na vyšší rychlost. Nakonec jsem polévku posypala kešu a přidala klíčky mungo, které jsem zrovna měla a které mám moc ráda. Chutnají jako čerstvý zelený hrášek. Polévka byla díky ořechům a avokádu opravdu lahodná, koření a česnek jí dodávaly říz, řapíkatý celer výraznou vůni, takže chuť syrové zeleniny nedominovala, ustoupila do pozadí a výsledek byl krásně vyvážený. Tohle si určitě zopakuju. Zatím je to moje nejlepší syrová polévka.

Avokádo může být taky základem syrových sladkých krémů a uspokojit závislačky na sladkém. Na tyhle pudinko-krémy jsem se opravdu těšila. Při akutním nedostatku cukru a čokolády v domě, když jste emocionálně velmi nenaloženi a absťákem se vám třesou ruce, se vyplatí něco rychlého. Na internetové diskusi (bohužel zdroj jsem si neuložila) jsem našla jednoduchý, chutný avokádo-čokoládový krém. Umixují se 2 banány, 1 avokádo (dala jsem větší půlku) 1 dcl vody nebo trochu víc a podle chuti hořké kakao.

Vznikne krém konzistence řidšího pudinku tak na tři malé svačinky (nebo jednu až dvě, podle míry vaší aktuální frustrace). Je překvapivě velmi sytivý a dost sladký, takže se hodí doplnit ho nakyslejším ovocem, jogurtem či kysanou smetanou. Oproti vařeným „pribiňáčkovým“ alternativám jako jáhlový nebo makový krém má tu výhodu, že je hotový opravdu za pár minut.

Velmi exoticky vyhlížela kombinace ananasu s avokádem. Jen co v Albertu zlevnily ananasy na dvacku za kus, pustila jsem se do toho. Recept jsem našla na stránkách, které jsem už jednou využila (viz minulý díl, pomazánka na okurkové jednohubky), je to ten ananasovo-avokádový krém.

Recept:

1 zralý menší ananas

1 avokádo

trocha citronové šťávy (to jsem vynechala, ananas je kyselý dost)

Tahle dávka je doporučovaná jako oběd, mně to vyšlo na 2 porce dezertu. Rozmixováním ovoce vznikne hmota o něco hustší než v případě prvního čokoládového krému, která má prazvláštní žlutozelenou barvu. Doporučuje se zdobit krém bobulovitým ovocem. Já jsem měla maliny, což vnímám vizuálně jako o něco dokonalejší než borůvky, které jsou použity v originálním receptu. Radost pohledět:-)

Chuťově je to s malinami celkově dost kyselé, v tomto bodě vyhrávají sladší borůvky. Uznávám ale, že kombinace avokáda s ananasem je chuťově jemná a exotická, pro mě nová a rafinovaná. Je to už druhý recept ze stránek http://www.jajsem.com/, který pro mě znamenal nový chuťový objev. Jen bych to asi ještě doplnila a dozdobila nějakým sladším ovocem typu hrušky či banánu. Pak by to bylo dokonalé.

Résumé:

1. Nakonec se mi podařilo trochu se s avokádem skamarádit. 2. Sladké raw krémy na způsob pudinku jsou velmi vděčné a skoro se na nich nedá nic zkazit.

Zmožena těmito objevy a přicházejícím ochlazením, zatoužila jsem po něčem teplém, co zahřeje, zasytí a jemně pohladí útroby.

Krémová polévka z hokaida byla super neraw úlet. MŇAM!

Autor: Hana Borovská | středa 20.8.2014 23:30 | karma článku: 14,00 | přečteno: 1669x
  • Další články autora

Hana Borovská

Recenze na Kouzlo od Rhondy Byrne

10.2.2015 v 16:16 | Karma: 17,44
  • Počet článků 28
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4539x
Vášnivá hledačka pravdy a chyb:-) Vlídná školitelka.

www.skolitelka.eu
www.ceske-korektury.cz

Recenze a vlogy mám taky na svém Youtube kanálu: https://www.youtube.com/channel/UCkDUcOigUNtbBAe9bko4L3Q