Hana Borovská

Recenze na Kouzlo od Rhondy Byrne

10. 02. 2015 16:16:36
Rhonda Byrne nechce nic menšího než pomoci miliardám lidí žít šťastně. Stěží existuje strmější a ambicióznější nabídka než ta, kterou nám ve svých knihách Tajemství, Moc nebo Kouzlo předkládá. Přesto dýchá ze všech těch návodů na superpozitivní new age život něco úctyhodného. Možná fortelně a vědomě vystavěný pozitivní záměr.

Co je to Kouzlo?

Kouzlo je cvičebnice vděčnosti rozvržená do 28 dnů. Je určená k tomu, aby podle ní lidé denně jednali. Toužila jsem cítit se v životě líp, a tak jsem si naordinovala, že sjedu Kouzlo desetkrát za sebou a budu podle něho zhruba 9 měsíců intenzivně, každodenně praktikovat vděčnost. Nakonec jsem absolvovala 11 kol Kouzla.

Každý den s Kouzlem začíná sepsáním deseti věcí, za které jsme vděční, a zdůvodněním, proč jsme za ně vděční (moje požehnání), jejich hlasitým přečtením a třikrát opakovaným „děkuji“ za každým požehnáním. A každý den kromě prvního jsem končila v posteli s kamínkem vděčnosti v hrsti a poděkováním za to nejlepší, co se mi ten den stalo. Na vlastní kůži jsem pocítila, že už jen toto minimum znatelně zvedlo kvalitu mého života a že je velký rozdíl požehnání jen napsat, nebo rituálně zakleknout k oltáři a s rukou na srdci je nahlas pronést. Denní cvičení z Kouzla tvoří promyšlenou měsíční posloupnost, která umožňuje cítit vděčnost za cokoli (zdraví, vztahy, peníze, kariéra, sny a přání) v minulosti, přítomnosti i budoucnosti, a tak ji násobit a přitahovat. Prvních 13 dní oceňujeme minulost, v dalších 10 dnech vysíláme vděčnost do přítomnosti a budoucnosti a nakonec, když už jsme vděčnosti plní, ji dýcháme (23. den, Kouzelný vzduch), přejeme ostatním (24. den, Kouzelná hůlka), vydolujeme úplně ze všeho (25. den, Kouzelná nápověda), ale opravdu ze všeho (26. den, Proměňte chyby v požehnání), takže pak začínáme schopni cítit vděk, úctu a lásku i sami k sobě (27. den, Kouzelné zrcadlo). Končí se závěrečným ohlédnutím za kouzelným měsícem (28. den, Připomínejte si Kouzlo). Kouzlo vyžadovalo můj čas (denně nejméně tři čtvrtě hodiny) a nasazení, nebylo vždycky úplně snadné to dodržet. Vždycky mi ale připadalo lepší sepsat ranní požehnání večer než vůbec a říci si je aspoň v duchu, když to hlasitě právě nešlo.

Co mi Kouzlo dalo?

I tak mi Kouzlo dodalo do života slušnou akceleraci: vylepšila jsem si finanční situaci založením živnosti, vydala jsem knihu, zjistila jsem, že umím moderovat, udělat web, zmizel dlouholetý zdravotní problém s boláky, zažila jsem krásné dovolené s milovanými lidmi, vrhla se do nových duchovních dobrodružství a začala pěstovat channeling s ochranitelskou a laskavou bytostí, víc si vyjasnila, co chci a kudy za tím jít.

Co jsem se o sobě dozvěděla?

Z téměř ročního sepisování tisíců (originálních a pokud možno neopakovaných) požehnání jsem se o sobě dozvěděla, co jsem vlastně zač. Modrým na bílé se zdokumentovaly moje top hodnoty a jak žiju. Že možná nejvýš oceňuju blízké vztahy, dostatek volného času pro sebe, možnost žít ve volnějším životním tempu, svobodu, zdraví, harmonii, krásu. Potvrzuju, že pro pocit štěstí jsou důležité drobnosti jako dobré jídlo, dostatek spánku, pěkný výlet, svítící slunce, příjemný pravidelný pohyb, skromné, bezpečné, příjemné žití, chvíle s blízkými. Vypadá to, že dřeň šťastného života většiny normálních lidí (kam se řadím i já:-) je tvořena právě tímto. Hodně dokáže den zpříjemnit a dlouho jsem si pamatovala a oceňovala vstřícné, milé chování známých, sousedů nebo profesionálů ve službách (prodavači, řidiči, úředníci a další personál).

Požehnání, která jsem za dobu cvičení Kouzla sepsala.

S postupujícími koly Kouzla jsem čím dál méně děkovala okolnostem a vymoženostem a byla jsem stále vděčnější sama sobě, že jsem něco zvládla, dokončila, udělala pro sebe, a tím potvrdila svou hodnotu, posílila se, projevila sebelásku. Tohle byl jeden z nečekaných a neplánovaných darů Kouzla:-)

Dvě umění z Kouzla

Často je hlavní překážkou našeho štěstí to, že nemáme rozvinutou vnímavost k všemu dobrému, co už máme. Když rekapitulujeme svůj život, máme sklon to přehlížet nebo nedoceňovat. Asi jako kdyby si laik prohlížel rentgenový snímek a zdálo se mu, že vidí jen chaotické šmouhy. Lékař s vypěstovaným viděním ale ze stejného snímku vyčte mnoho a umožňuje mu to nás diagnostikovat a léčit. Nebylo by lepší zacházet se svým životem jako vnímavý lékař?

Druhé umění, které Kouzlo pomůže ovládat, je schopnost aspoň trochu řídit vlastní emoce a myšlenky. Aktivity Kouzla mě neustále tlačily k tomu být na co možná nejvyšší emocionální hladince, mít tak optimistické a ušlechtilé myšlenky, jak jen v danou chvíli svedu. Jsme systematicky vedeni k tomu, abychom si ze všech možností, jak si něco vyložit nebo co je možné očekávat, volili vždy to nejlepší, co si dokážeme představit nebo cítit. Je to návyk, který zásadně formuje naši budoucnost. Můj oblíbený byl 25. den, Kouzelná nápověda. Hledají se v něm denní synchronicity (náhody) a jak nás mohou inspirovat k vděčnosti: potkala jsem ve výtahu hezkou holku nabalenou taškami, jela domů – děkuji, že mám tady domov a v něm hojnost; viděla jsem matky se řvoucími, protivnými dětmi – děkuji, že mám jen Elišku a že je to fajn holka, rozbila se mi sklenička na whisky – děkuji za všechno nádobí, co mám a co si ještě pořídím. Každému se dějí menší nebo větší synchronicity, podle toho, kolik snese. Mně se během souběžného provádění Kouzla a Neurorestartu online přihodily úkazy, které mě až vyděsily (píšu o tom zde).

Rhonda Byrne. Zdroj: http://www.spokeo.com/Rhonda+Byrne+1

Rhonda snese mnohem víc, a tak v Kouzlu popisuje zázraky. Vytvořila si seznam přání (13. den, Kouzelná přání) v době, kdy měla dluhy 2 milióny dolarů a hrozilo, že přijde i o svůj domov. Přála si majetek, dům, cesty po světě, pomáhat miliónům lidí... a všechno se jí splnilo (s. 211). Říká, že když budeme intenzívně cvičit některé techniky Kouzla, okamžitě pocítíme teplo u srdce, šimrání, euforii, pohnutí, budeme ronit slzy štěstí. To první se mi zatím nestalo, to druhé můžu potvrdit a je povznášející se do takových pocitů aspoň někdy vpravit.

Naopak ztuha mi šlo přiznávat, že jsem udělala chybu a co dobrého mi to dalo (26. den, Proměňte chyby v požehnání). Pokoušela jsem se poděkovat a uznat klady aspoň formálně, zdvořilostně. Můj problém byl v tom, že jako chybu hodnotilo mé jednání pouze okolí, já sama ne. Když jsem přesto s obtížemi poděkovala, cítila jsem se trochu rozpolceně, ale mnohem prázdnější od negativních emocí a byla to očistná, léčivá úleva.

Děkování do budoucnosti za splněná přání (13. den, Kouzelná přání) mi umožnilo poznat, že na první pohled tak moc toho nechci. Možná i polovinu přání mám splněnou a stojím o jejich zachování. Nemohla jsem se přinutit upřímně toužit po luxusním domě s vyhlídkou na oceán, po cestách na exotická místa světa, po slávě a věhlasu v obřích měřítkách, po miliardovém bohatství, jak po tom touží a jak to asi žije autorka. Výhodou Kouzla je, že každý si to může udělat tak strmé nebo mírné, aby to pro něho bylo uvěřitelné a proveditelné, a kdykoliv to může změnit. Začátečníci jako já mohou nejprve sledovat, jak s Kouzlem zachází pokročilá Rhonda Byrne a čeho všeho se dá zdánlivě primitivními technikami dosáhnout – tedy pokud si nevymýšlí, ale i tak to vymyslela hezky;-) Potom přijdou na řadu drobné denní kroky a vděčnost za malé radosti. Čím zautomatizovanější bude tento základ, tím snadněji a dříve se z něho zhmotní náš životní sen. A i kdyby se tak nestalo, základ nám zůstane.

Kouzlo je jednoduchý, univerzální nástroj k vylepšení života pro začátečníky, pokročilé i mistry. Každý jím může jen získat, i kdyby ho prováděl laxně. Patří k základní výbavě asi jako sůl a je to jedna z nejhodnotnějších a nejfunkčnějších spirituálních technik, jaké jsem kdy vyzkoušela. Zvedlo mi „nehmotnou životní úroveň“ o několik stupňů, hledím na svět z lepšího místa a lepšíma očima než dříve. Nejspíš je v něm ukryto kouzlo:-)

BYRNE, Rhonda. Kouzlo. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2013, 268 s. ISBN 978-80-249-1985-0.

Dobrá recenze, potvrzuji povznášející pocity:

http://inspirujici.blogspot.cz/2012/06/rhonda-byrne-kouzlo-magic-zazrak.html

Kritická recenze, hodnotí pouze obsah a styl Kouzla, vytýká, že myšlenky nejsou originální, formulace že jsou hloupé, opomíjí, že jde o cvičebnici a že se má praktikovat:

http://briannag.blog.cz/1304/rc-recenze-kouzlo

Autor: Hana Borovská | karma: 17.44 | přečteno: 2664 ×
Poslední články autora