Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem držela svůj první třídenní půst. Díl 1.

Na konci července na mě dolehl splín. Zdálo se mi, že mě nikdo nemá rád a že je to nespravedlivé. Nic mě nebavilo, dokonce mi nechutnalo jíst. A to je u mě už co říct!

Už nějakou dobu předtím jsem sledovala na Youtube kanále Jana Zahradníka Havelky seriál o jeho zkušenostech s půstem. A ono to ve mně kupodivu pozvolna, ale jistě začalo zrovna v červenci pracovat. V životě jsem párkrát vydržela jeden den nejíst, ale v normálním pracovním režimu jsem to nesla úkorně a stále myslela na to, jak trpím a co bych snědla, kdybych mohla. Nejdéle jsem nejedla asi den a půl. Bolel mě žaludek, bylo mi špatně, slabo a zima z hladu. Moje rozladěná psychika se zmítala v myšlenkách o nedostatku, nouzi a v pochybnostech o smyslu mého hladovění. U toho jsem se ještě bombardovala výčitkami, že nemám žádnou vůli a že ani nejsem schopna ji cvičně aspoň trochu posilovat. A že když to s vypětím všech sil dokážu, necítím žádnou satisfakci, nemám z toho vůbec radost a je mi se bídně. Teď v létě jsem však zkusila dvakrát den nejíst a nesla jsem to o něco lépe.

A tak mě k mému úžasu napadlo: Co kdybych zkusila třídenní půst? Podmínky jsou ideální: je teplo, kolem je spousta ovoce a zeleniny na návratovku (= první dny po půstu, kdy začínáte zase jíst) a budu pár dní sama v naprostém soukromí. Něco ve mně však namítalo: Jenže podle instrukcí zkušenějších je dobré si půst naplánovat a důkladně připravit s diářem v ruce klidně i měsíc předem. Jinak bude naše žravá vnitřní složka, kterou si můžeme personifikovat třeba do podoby slona, naše úsilí sabotovat. A bez spolupráce se slonem skončí půst debaklem (viz video níže).

 

Slonice

„No a co ti brání zeptat se svého vnitřního slona, co si o tom myslí?“ ozvalo se ve mně. Tak jo:

Zdravím tě, slone, jsi tam? Zkusil bys se mnou držet třídenní půst?

Ano, klidně. Souhlasím, že to zkusíme.

(??? A to je nějak podezřele jednoduchý! Mluvím vůbec se slonem?) Seš si opravdu jistej? Víš o těch všech potenciálních potížích? A co to odříkání, to ti fakt nevadí?

Já to vím. Ale já nejsem z těch nejžravějších slonů, já mám někdy sklony k askezi (fakt divnej slon…). Připomínám, že máš k půstu ideální podmínky. A v posledních dnech jsi stejně moc nejedla, protože jsi neměla chuť. Nepřeháněj s těmi obtížemi. To zvládneš. Já ti klást odpor určitě nebudu.

No jo, jenže my to vůbec nemáme připravený…

Tak začni připravovat. Řeknu ti, co budu potřebovat. Napiš si to.

A tak mě můj slon přemluvil k třídennímu půstu. K půstu od jídla, kávy, alkoholu, šťáv a džusů, od přebytečných informací, zpráv a filmů. Od lidí. K fyzickému, informačnímu a emocionálnímu detoxu. Řekl, že potřebuje měkkou Dobrou vodu na čaje (v Brně je kohoutková voda dost tvrdá), hodně moc Magnesií (na tom nemám šetřit a natahat si domů co nejvíc pití), ledvinové a trávicí čaje, lapacho a aromaterapii v podobě mandarinkového oleje na podporu detoxikace a odstranění bolehlavu, provázejícího půst od druhého dne. V ezoobchodě si ještě poručil nový kamínek měsíční opalit, objednal si k půstování hudbu v podobě solfeggio frekvencí, zásobu literatury o půstu, sadu jógových cvičení z YT a ujišťoval se, že máme dostatek koupelových solí a pěn. Říkal něco jako „pomalu, není třeba se nikam hnát, pracuj zvolna, odpočívej, mysli na očistu, zdraví, harmonii, regeneraci“. A říkal to tak něžně, že mi došlo, že to vůbec není o jídle a nejezení, že se na mě hrne jemná, něžná, mateřská péče a láska. Já nemám slona. Já mám děsně hodnou a laskavou slonici! 

Moje něžná, milujíící, mateřská vnitřní slonice

Zjistila jsem to druhý den půstu a úplně jsem se tím dojala. Když jsem ji nechala se projevit, ukázalo se, že o mě pečuje mnohem víc než já sama, že já své tělo dost často zanedbávám. A najednou jsem viděla, že dřív jsem si nekomfort hladovění ještě zostřovala psychickým týráním, zatímco moje slonice mi můj první třídenní půst polštářkuje a pečuje o to, aby byl co nejpohodlnější a nejpříjemnější. Jako moudřejší část mě samé mi udělila minikurz sebelásky a připomněla, že tu mám stále ještě rezervy.

Půst je psychicky náročný taky proto, že jakmile vám odpadne zábava ve formě nakupování, přípravy, konzumace jídla a úklidu po něm, ocitnete se tváří v tvář nudě a prázdnotě. Máte-li k tomu ještě informační detox, platí to dvojnásob. Hrozí riziko, že se budete nuceni setkat sami se sebou. A s realitou. Ošetřila jsem to několik dní před půstem tak, že jsem si udělala seznam. Byly v něm pomůcky, které k půstu budu potřebovat (kromě již zmíněného ještě jídlo na návratovku, nachystaná videa s meditacemi, která bych mohla sjíždět, deka, teplé oblečení a ponožky, nahrávky praskání ohně pro případ, že bych se potřebovala zahřát, růžový lak na nehty pro radost), a činnosti, které můžu dělat a které by mě nerozptylovaly, ale přiváděly k sobě a posilovaly můj záměr držet půst (čtení o půstu, o detoxikaci, úklid, vyhazování starých věcí, péče o kytky, opalování, koupele, péče o tělo, sebepoznávací techniky a rituály). Kromě toho jsem měla naplánovanou práci na počítači, kterou bylo nutné do určitého data udělat, a tudíž měla prioritu. Můj půstový program měl obsahovat vůně, hudbu, práci, pauzy od práce s jógou, první den případně pochůzky. Věděla jsem jasně, že se o svém půstu nebudu nikomu z mainstreamových lidí zmiňovat, což mi ušetří mnoho psychické energie. Zkrátka jsem se izolovala od světa do léčebně poustevnického režimu.

Pokračování příště.

Autor: Hana Borovská | neděle 6.8.2017 20:46 | karma článku: 19,56 | přečteno: 1954x
  • Další články autora

Hana Borovská

Ta socha je kýč! aneb Tanečky kolem Anny Chromy

Moc se mi líbí sousoší Čeští muzikanti od Anny Chromy na pražském Senovážném náměstí. Pražákům ho závidím a pravidelně se jím jezdím kochat. Naposledy k tomu kochání ale přibylo i kroucení hlavou.

28.8.2017 v 22:51 | Karma: 31,35 | Přečteno: 1658x | Diskuse| Společnost

Hana Borovská

Jak jsem držela svůj první třídenní půst. Díl 3.

Na konci července na mě dolehl splín. Zdálo se mi, že mě nikdo nemá rád a že je to nespravedlivé. Nic mě nebavilo, dokonce mi nechutnalo jíst. A to je u mě už co říct! Tak jsem se rozhodla, že toho využiju a budu držet půst.

8.8.2017 v 12:28 | Karma: 18,18 | Přečteno: 3694x | Diskuse| Společnost

Hana Borovská

Jak jsem držela svůj první třídenní půst. Díl 2.

Na konci července na mě dolehl splín. Zdálo se mi, že mě nikdo nemá rád a že je to nespravedlivé. Nic mě nebavilo, dokonce mi nechutnalo jíst. A to je u mě už co říct! Tak jsem se rozhodla, že toho využiju a budu držet půst.

7.8.2017 v 12:27 | Karma: 16,51 | Přečteno: 1286x | Diskuse| Společnost

Hana Borovská

Iva Radulayová a její videa o partnerských vztazích. Recenze

Videa Ivy Radulayové jsou pořád o tomtéž – o partnerských vztazích v dnešní době. Nebo ještě přesněji: ta poslední jsou hlavně o jejich krizi a zahnívání.

5.4.2017 v 12:50 | Karma: 16,29 | Přečteno: 3859x | Diskuse| Společnost

Hana Borovská

Kurz asertivního jednání Jany Brzkovské a Jiřího Salveta. Recenze

Není nejspíš úplně ideální hlásit se na kurz asertivity, když nemám ujasněné, jestli se chci zcela vážně a bez výhrad oddat jejímu nacvičování.

27.6.2016 v 13:11 | Karma: 14,18 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla Rakušanovi matka oběti

25. dubna 2024  16:02

Aktualizujeme Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Soud zrušil odsouzení Weinsteina za sexuální delikty, nařídil nový proces

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  15:52

Aktualizujeme Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 28
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4539x
Vášnivá hledačka pravdy a chyb:-) Vlídná školitelka.

www.skolitelka.eu
www.ceske-korektury.cz

Recenze a vlogy mám taky na svém Youtube kanálu: https://www.youtube.com/channel/UCkDUcOigUNtbBAe9bko4L3Q